О ЖИТЬИ СВЯТОГО МИХАИЛА, ХРИСТА РАДИ УРОДИВАГО

Прихожение Михаила, уродиваго Христа ради ко святей Троицы на Клопъско при Феодосии, наречением на владычество.

А пришел канун дни честнаго Рожества Иоанна в нощь. И поп Макарий покадив во церкви на девятой песни да пошел в келию. И прииде в келию, аже келиа отомчена. И он войде в келию, аже старец седит на стуле, а пред ним свеща горит. А пишет, седя, деания святого апостола Павла, плавание. И поп воспятилъся, да пошол в церковь уполошився. Да пришед да сказал Феодосию игумену и черньцом.

И игумен Феодосие возмя крест и кадило да прииде в келию и с черньци, аже сенци заперты. И он посмотрил в окно в келию, аже старець седя пишет. И игумен сотвори молитву: "Господи Исусе Христе, сыне божие, помилуй нас грешных!" И он против сотворил молитву тако же. И игумен 3-жды створил молитву и он противу тако же сотворил 3-жды молитву, против игумена Феодосиа,

И Феодосии молвит ему: "Кто оси ты, человек ли еси или бес? Что тебе имя?" И он ему отвеща те же речи: "Человек ли еси или бес? Что ти имя?" И Феодосей молвит ему в другие и вь третее те же речи: "Человек ли еси или бес, что ти имя?" И Михаила противу того те же речи в другие и в третие: "Человек ли еси или бес?"

И повеле игумен Феодосей у кельи и у сенець верх содрати да у кельи дверь выломити. Да влещи игумен в келию, да почал келию кадит темьяном, да старца того почал кадити. И он от темьана закрывается, а крестом знаменается. И игумен воспроси его Феодосей: "Как еси пришел к нам и откуду еси? Что еси за человек? Что имя твое?" И старец ему отвеща те же речи: "Как еси к нам пришел? Откуду еси? Что твое имя?" И не могли ся у него имени допытати.

И Феодосей молвить старцам таково слово: "Не бойтеся, старци, бог нам послал сего старца".

И потом позвонили обеднюю, и поп к церкви Макарей. И начали обеднюю пети. И где пришло ся пети "Единородный", аже старец вь церковь. И он почал пети "Единородный сын и блажен", "Апостол", и все обеденное пети почал и до конца. И поп, отпев обедню, да к Феодосию к ыгумену с проскурою. И Феодосии, взяв проскуру, да даст старцу, да молвит Федосей старцу: "Пойди к нам, старец, вь трапезу хлеба ясти!" И он с ними в трапезу пошел. И отьатши хлеба да Феодосей рече ему: "Буди у нас, старець, живи с нами". А сам Феодосей ввел его в келию.

И по мали времени рече Михаиле Феодосью игумену: "Будут у нас гости". И рече ему Феодосей: "Сыну, что за гости будут?" И он не отвеща ему ничто же. И пойде Феодосей игумен и старец ис церкви от обедни, обедню певши, аж стоят на монастыре три мужи. И Феодосей игумен подасть им проскуру, ино два взяли проскуру, а один не взял. И старец рече Феодосию: "Зови их хлеба ясти, зане же издалеча пришли". И рече Феодосей: "Пойдем, дети, в трапезу хлебов ясти". И отвеща един от них: "Есть, отче, у нас иные друзи нам товарищи". И рече Феодосей игумен и Михаила: "Един от вас шедши позови и тех другов, да вместе емы". И призва, шед, един от них. Аже их идет 30 в доспесех со оружьи и з сулицами.

И вошли в трапезу хлеба ясти. И рече им Феодосей и Михайло: "Сядите, дети, хлебов ясти". И седши все яли хлеба, а два не ели. И рече им Михаиле: "Не збудетца ваше, почто есте пришли!" И разболелися в тъй чяс оба, которые не яли хлеба. И восташа от трапезы, прославиша бога и святую Троицу. Идаша един от них 100 бел на трапезу, а молвя таково слово: "Поберегите, отче, товарищев наших, мы от вас с миром идем!" И лежаша болны пять ден. И един болен вельми, желааше в черльци. А Федосей не смея пострищи. И рече Михаиле Феодосью: "Пострижи, отче, брат нам будеть!" И постригоша его, и даша имя ему Ерофей. А другаго отпустиша здрава и рече ему: "Иди молви своим другом: по ся места не украдите и не разбийте, останете своих грехов".

И по том времени приехал князь Костянтин и з женою притащатися и манастырь кормити на Преображение господне. И заставили его книгу чести Иова праведнаго за обедом. И князь слышав голос его да посмотрив в очи, и познал его. Да молвит ему: "А се Михаил, Максимов сын". И он противу молвить князю: "Бог знает". И Феодосей игумен ему молвит: "Чему, сынько, имени своего нам не скажеши?" И он молвит противу: "Бог знает". И с тых мест сказал свое имя - Михаиле. И почали его звати Михаилом. И князь молвить игумену и старцам: "Поберегите его - нам человек той своитин". И с тых мест поча игумен старца беречи его.

И тогды в Веряжи вся вода высохла. И бысть суша по три лета. И пойде понамарь по водицу к церкви, аже Михаила пишет на песку: "Чашу спасениа прииму, имя господне призову. Ту будет кладяз неисчерпаемый". И понамарь, как обедню отпели, сказал игумену Феодосию. И пойде игумен с Михаилом на берег. И посмотрит игумен, аже написано на песку, и спросит игумен у Михаила: "Что, Михаиле, написано на песку?" И Михаиле молвит: "Написано на песку - чашу спасениа прииму, имя господне призову. Ту будет кладяз неисчерпаемый". И створи игумен и Михаила молитву. И покопа мало - пойде вода опругом. И явися кладяз неисчерпаемый и до сего дни.

Того же лета глад бысть по всей земли Ноугородцкой, и прискорбен бысть Феодосей игумен з братьею. И рече Михаиле Феодосью: "Не скръби, отче, бог пропитал четыредесять мужь тысящь в пустыни, развее жен и детей". И умоли Михаиле у Феодосья игумена и у старцов, поводе рожь варити в котле и давати спутником. И начата старци роптати на Феодосья и на Михаила. И Феодосей и Михаиле так рькли: "Пойдем в житници, посмотрим". И обретоша всякых благых житници полны - не убы ничто же. И повелеша боле варити рож, раздаяти народу безъбранна. И прославиша бога и святую Троицу и угодников его.

По времени же не мале прииде князь Костянътин Дмитриевич в манастырь ко Троице святой на Клопъско в Лазореву суботу печален, благословится у игумена Феодосиа и у Михаила. А говорит Феодосью игумену и старцу Михаилу: "Ныне печален семь - братья мои не дадут мне вотьчины" . И отвеща ему Михайло: "Княже, не печалуй, будеши на своей вотчине - за мало время братья по тобя пришлють. Помолися, княже, святой Троици, постави храм камен, а святая Троица уготовает тобе храм божий на небесех противу того".

И спроси князь игумена Феодосья: "Отче, ест ли таковы мастеры? Хощу храм поставити камен живоначальныя Троици себе на память и своим родителем". И посла Феодосей по мастеры, и призва мастеры Ивана, и Клима, и Олексея. И рече князь мастером: "Поставите ми храм камен живоначальныя Троица, а обложаем такову, как Никола на Лятки?" И рекоша ему мастеры: "Можем, господине князь, тобе служити, как нам бог поможеть и живоначальная Троица". И урядися князь с мастеры и даст им задатку тритцат рублев, а опосле им взяти сто рублев да по одноряткы . А хлеба им ясти в трапезе, опричи наймитов.

И основаша храм в лето 6931-е апреля 22 на память преподобнаго отца нашего Феодора Секиота. И свершиша церковь до рамени. И возиша камень. И воста бурно дыхание, яко же в размышленьи быша им - не мощи возити камени водою, а мастерам немощи на церкви стояти. Негде чего добыти стало - погодие велико. А стояло погодие две недили. И мастеры хотели проч побежать. И князь почал скорбити, что церков не совершена, занеже ему на Москву ехати. И Михаила князю молвит: "Княже, не скорби! Бог даст утре тишину". И бысть утре тишина. И рече Михайло мастером: "Помолитеся богу - бог составляет храм невидимою силою". И по глаголанию Михайлову дал бог ветр покосен: по камень поедут - ветр, а с каменем взад - и ветр по них же.

И приехал князь Костяньтин на свершение храму со княгинею и з бояры, и сь едением и с питием - рад бысть вельми. А совершен бысть храм живоначальныя Троица в лето 6932-е, сентября 24 на память святыя первомученици Феклы и благословеньем игумена Феодосья и молитвами и молением угодника. Христова Михаила.

И рече князь Костянтин игумену Феодосью и старцу Михайлу: "Вашими, отче, молитвами пришла ми весть от старейших братьи - дают ми вотчину мою". И отвеща ему Феодосей и Михайло: "Едеши, чадо, с миром и приимуть тя любезно. Не забуди, чядо, дому божия и храму живоначальныя Троица, и нас, своих нищих". И рече им князь: "До живота своего не забуду дому божия и храму живоначальныя Троици и вас, своих нищих богомолцов!" И поехал князь на Москву к братии, и приняли его с честию.

И прорече Михаила Феодосью игумену: "Быти тебе на владычьстве, и сведуть тя на сени нареченным на владычьстве, и поживеши на владычьстве три годы". А в то время немогл владыка Иоан три годы, и взяша мужа честна у Спаса на Хутынина владычество Семена. И сведоша его на сени и бысть три годы не поставлен. И постави его митрополит и бысть 3 годы. И потом сведоша Феодосиа на сени, мужа честна, по проречению Михайлову и по жребию на владычество. И поживе на владычестве 3 годы и потом сведоша его с сеней боари и послаша его в манастырь. И поживе в манастыре два годы при Ефимии. И после Феодосиа сведоша мужа честна на сени Омельана, нареченаго на владычество Еуфима.

И погыбе из манастыря олень. И Михаила с ним. И пребысть Михаила и олень три недили неведомо где. И преставися Феодосей канун Покрова дни, и послаша ко владыки Еуфимию проводити Феодосиа, и он не поехал. 3 дни лежа не похоронен. И люди добры скопяся из города, игумены и попы и понесут Феодосиа ко гробу хоронити, посмотрят, аже идет Михаила, а олень за ним, а не привязан ничим - только у Михаила мошок в руке, а он за мошком идет. И положиша Феодосиа в гроб и погребоша честно.

И хватя старцы Михаила на Святой недили, аже его в манастыри нету. И явися в городе у святой Софеи в притворе. И позна его посадник Григорей Кирилович по заутрени, да молвит Михаилу: "Ежь хлеба с нами в одном месте". И он молвит: "Бог знает". И пристави к нему человека. И хватится, ажь Михайла не бывало. И пойде поп к церкви к обедней, на Клопьско, аже Михаила стоить в притвори у церкви. Братья пошли ис церкви в трапезу хлеба ести. Мало хлеба отьали, аже посадник человека прислал на Клопъско смотрити Михаила - есть ли в манастыре, аже он в манастыри.

И бысть налога на манастырь от посадника от Григорьа от Кириловича. И приедет Григорей Кирилович на манастырь на Велик день к церкви, к обедни, святей Троици. Игумен, отпев обедню, да вышолис церкви игумен и посадник. И посадник удержа игумена на манастыри и старцев. И посадник рече игумену: "Не пускайте вы коней да и коров на жар, то земля моя. Ни по реки по Веряжи, ни по болоту, ни под двором моим не ловите рыбы. А почнете ловить, и аз велю ловцем вашим рукы и ногы перебить". И Михаила рече посаднику: "Будешь без рук и без ног сам, и мало не утонешь в воде!"

И послал игумен и Михаила ловцев на реку ловить и на болота. И выщел посадник на реку, аже ловци волокуть тоню.

И он пошел к ним, к реки, да и в реку за ними сам сугнал, да ударил рукою, да хотел в другорят ударить, так мимо ударил да пал в воду и мало не утоп. Люди подняли пришед его да повели, ано ни рук ни ног у него по пророчеству Михайлову.

И привезли его на манастырь порану. И Михаила не велел его на манастырь пущати, ни кануна приимати, ни свещи, ни проскуры. И рече Михаила: "Ни корми ни пои ты нас, а нас не обиди". И игумен и братьа в сумнении бысть, что не приали кануна, ни проскурь. И они поехали проч з грозою: "Мы ся пожалуем владыце и Великому Новугороду, что вы за посадника не хотите молебну нети, да проскур и канона не приимаете". И пошли к владыце жаловатися и к Новугороду Яков Ондреанов, Фефилат Захарьин, Иоан Васильев. И посла владыка своего протопопа и протодиакона к Михаиле и к игумену: "Пойте за посадника молебен да обедню!" И Михаила рече протопопу и протодиакону: "Молим бога о всем миру, не токмо о Григории. Поездишь по манастырем, попросишь у бога милости!"

И поехал посадник по манастырем да почал давати милостыню и по всем по городцким церквам. Ездил год по манастырем да полтора месяца, нигде себе милости не обрел, ни в коем манастыри. И приехав послал к владыце: "Не обрел семи собе помощи в манастырех". "И ты ныне, чадо, поеди в манастырь святыа Троица да попроси милости у святыя Троица да у старца у Михаила". И послал владыка своих попов да и посадника. Приехал, да велил молебен пети да обедню. Да внесли посадника в церковь на ковре и прекреститися не может. И начата молебен пети святыя Троица. И дойде до кондака и он почал рукою двигати, а год весь да полтора месяца ни рукою, ни ногою не двигал. И пошли с Евангелием на выход, и он прекрестился да сел. И дойде до переноса, и он, востав на ногы, стоял до конца. И, отпев обедню, пошли в трапезу, обед поставя. И посадник рече: "Святая братья, хлеб, осподо, да соль!" И Михаила рече против того: "Еже уготова бог любящим его и заповеди его хранящим". И рече Михаила: "Зачинающему рат - бог его погубит!" И бысть с тех месть добрь до Михаила и до манастыря.

И бысть брань о земли Олферью Ивановичу с Ываном Семеновичем с Лошинским . И прорече Михаила Олферию Ивановичу: "И будешь без рук, и без ног, и нем!" И пришедши Олферей Иванович к церкви святей Богородици в Курецко и молвит: "Брате Иоан, то земля моя!" Да по руки ударив, да рукавицею ударив в землю. И по рукавицю наклонился, ино у него рука, и нога, и язык проч отнялися, и не говорить.

А иное проречение, - Микифору попу. Панагею украл, и он молвит, Михаиле, Микифору попу: "Будеши похаб!" И с тех мест у попа ни ума, ни намети. И повеле Михаиле горн роскопати, аж панагея в горну.

А иное. Бысть налога монастырю от Еуфимья владыкы от Перваго: захотел куны взять. И взята конь ворон из монастыря. И Михаиле владыце рече: "Мало поживеши. Останется все!" И с тех мест разболеся владыка и преставился.

И в та же лета возвели владыку Еуфимьа Другово на сени. И поживе 3 годы нареченым, а не поставленым. И прийде владыка Еуфимейна Клопьско кормить манастыря. И седячи владыка за столом да молвит: "Михайлушько, моли бога о мне, чтобы было свершение от князя великого". И у владыкы в руках ширинъка. И Михаила торг ширинку из рук вон у владыкы да на голову: "Доездиши в Смоленьско и поставят тя владыкою". И ездил владыка вь Смоленьско и стал владыкою. И приехав владыка опять, и к Михаилу: "Бог мене свершил и митрополит". И Михаила владыке молвит: "И позовуть тя на Москву, и тебе ехати, и добьешь челом князю великому и митрополиту".

И приехал тогды князь Дмитрей Юрьевич в Новъгород, и приехал на Клопьско к Михаилу благословится. И рече: "Михайлушко, бегаю своей отчине и збили мя с великого княжениа!" И Михаила рече ему: "Всяка власть дается от бога". И князь воспроси: "Михайлушко, моли бога, чтобы мне досягнути своей отчине - великого княжения". И Михаила рече ему: "Княже, досягнеши З-лакотнаго гроба!" И князь, того не рядячи, да поехал досягать великого княжения. И Михаила рече: "Всуе тружаешися, княже, чего бог не даст". И не бысть божиа пособив князю. И в то время спросили у Михаила: "Пособил бог князю Дмитрею?" И Михаила рече: "Заблудили наши!" И они записали тот день. Аж так ся и было. Опять прибег в Великый Новъгород. И приехал князь на Клопьско манастыря кормить, на Троецькой недели в пяток, и у Михаила благословится. И накормил и напоил старцов. И Михаилу дал шубу, с себе снем. И почали князя проводить с манастыря, и Михаила князя за голову погладить, да молвит: "Княже, земля вопиет ти!" И трижды молвить. И молвит князь: "Михайлушко, хочю во Ржеву ехати Костянтинову на свою вотчину". И рече ему Михаиле: "Княже, не исполниши желания своего". Аже князь канун Ильина дни преставися.

Преехал посадник Иван Васильевич Немир на монастырь. А Михаиле по манастырю ходит. И Михаиле въспросил посадника: "Что ездиши?" И посадник отвеща ему: "Был семи у пратещи своей, у Ефросеньи, да приехал семи у тобя благословитца". И Михаиле рече ему: "Что твоя, чядо, за дума, з жонками думаешь?" И посадник рече ему: "Будет у нас князь великий на лето, да хочеть воевать землю, а у нас есть князь Михаиле литовьской". И отвеща ему Михаиле: "То у вас не князь - грязь! Пошлите послы к великому князю да добивайте челом. И не уймете князя: будеть с силами к Новугороду, и не будеть вам божия пособия, и станеть князь великый в Бурегах, и роспустит силу свою на Шолоне, и попленит ноугородцов многох, иных на Москву сведеть, а иных присечет, а иных на окуп даст. А Михайло князь о вас не станет, вам помочи от него не будет. И послати вам преподобнаго отца владыку да посадники, да добивати челом. И ему челобитье приимать, да и куны изьемлет. Да по мало времени князь великий опять будеть, да город возметь, да всю свою волю учинить, да бог даст ему". И збысться тако.

А Михайлове житье в животе своем. Жил собе в кельи один. Ни постели, ни озголовья не имел, ни платна, ни одежди, а лежал собе на песку. А келью топил калом коневьим. А житья его в монастыре 40 лет да четыре лета. А по вся недили вкушаше единою от хлебе и от воде.

И разболеся Михайла месяца декабря в Савин день, ходя к церкве. А стоал на правой стороне у церкве, на дворе, против Феодосиева гроба. А почали говорити ему игумен и старцы: "Чему, Михаиле, не стоишь в церкве, а стоишь на дворе?" И он им рече: "Ту аз хочю полежати!"

А дары взял на Феодосиев день на своих ногах. Да взял с собою кадилницу да темъан, да шол в келию. И послал к нему игумен ести и пити от трапезы. И они пришли, ажно кельа заперта. И они отперли, ажно темьан ся курит, а его в животе ниту. И почали места искати, земля меръзла, где его положити. И помянута черньци игумену: испытай того места, где стоял Михаила. И оне того места досмотриша, аже земля тала. И они погребошаего честно у живоначалныя Троици, месяца генваря в 11 день на память преподобнаго отца нашего Феодосия Ерусалимского.

Некто христолюбець, Михаила Марков сын, имеа любовь Христову к рабу Михаиле. И поехал за море в корабли с товаром с Колываня. И бысть ему на мори буря велика. 6 дний корабль носило, и бысть корабленик и Михаила в тугы и в печали великой. И воспомянув Михаила Марков сын раба божиа Михаила: "Господине, рабе божий, помози ми!" И усмотри купец Михаила, аже раб божий Михаила за корму же держить. И бысть тишина велика. И махнет рукою, и поступи корабль. И паде Михаила купець ниць и к тому не виде раба божиа Михаила. И поехаша без пакости. И приехаша домов и обложиша гроб камен. И до сего дни.

Купить диплом ПТУ тут .; заказать диплом ;Купить диплом Вуза еще на сайте .; Купить школьный аттестат